יום רביעי, 13 באוקטובר 2010

היכן כל הילדים שנסוגו לאוטיזם חודש ל-פ-נ-י חיסוני גיל שנה?

בעשרים שנה האחרונות חלה עלייה עצומה בתופעה שלא ממש היתה ידועה קודם לכן: האוטיזם הרגרסיבי.
אוטיזם רגרסיבי הוא המונח המתאר מצב בו פעוט שהתפתחותו היתה תקינה לחלוטין עד שלב מסוים (גיל שנה נאמר), מתחיל בתהליך נסיגה מואץ, הנמשך בדרך כלל מספר חודשים, שבו הוא מאבד בהדרגה כישורים קוגנטיביים שכבר היו לו (שפה, קשר עין, תקשורת, יכולת משחק...) - ובסופו של דבר מאובחן עם הפרעה נוירולוגית על הספקטרום האוטיסטי.


הורים רבים לילדים שחוו אוטיזם רגרסיבי מדווחים שהנסיגה של ילדם החלה סמוך לקבלת חיסוני גיל שנה והיתה מלווה ברוב המקרים במצב מחלה כמו חום גבוה, עוויתות, שלשול, הקאות, וכו'. שלושה מקרים כאלו מתועדים בבלוג הזה, ומי שיחפור באינטרנט יוכל לקרוא עוד אלפי דיווחים דומים. חלק גדול מההורים משוכנעים לגמרי שהחיסונים אחראים לנסיגה של ילדם: תהא זו הכספית, חיסון ה-MMR, עומס החיסונים או סיבה אחרת – העובדה היא שהילד היה נורמאלי לגמרי עד לחיסוני גיל שנה.

מול עדויות כה רבות של הורים, נדרשת תעשיית החיסונים (רשויות הבריאות, חברות התרופות, רופאים, חוקרים ואנשי מדיה) להתפתלויות רציניות על-מנת לנסות ולשכנע את הציבור בכך שהחיסונים אינם הגורם לתופעת האוטיזם הרגרסיבי. ההסבר המקובל על ידי הגורמים הנ"ל הינו ברוח המסר הבא:
"האוטיזם פשוט קורה סתם-כך בין גיל שנה לשנתיים, בתקופה בה ניתנים החיסונים, ומכאן הנטייה (השגויה) לקשור אותו לחיסונים."


בואו ונראה מספר דוגמאות:

* "לדעתי, מה שגורם לאנשים לקשור בין חיסון להתפתחות אוטיזם הוא תזמון המתן שלו בגיל שנה,שכן סביב גיל זה מתחילים לשים לב להפרעות ביצירת תקשורת, שפה וכדומה, וכאשר יש בעיה מחפשים אשם..." ד"ר מיכל שטיין, מומחית ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות, בחטיבת הילדים, מרכז רפואי וולפסון [כאן]

* "סמיכוּת הפרשיות (coincidence) בין החיסון עם MMR ואבחון מוגבר של אוטיזם, הוא בהחלט מתבקש שהרי 90% מהילדים בעולם המערבי חוסנו עם תרכיב MMR בגיל 15 חודשים לערך. אך האמונה הבלתי מוצדקת בקשר בין השניים הביאה הורים רבים לחשש מחיסון ילדיהם ב-MMR" פרופ` בן-עמי סלע, מנהל המכון לכימיה פתולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר [כאן]
* "מכיוון שהסממנים הראשונים לאוטיזם מופיעים בדרך כלל בגיל שנה-שנתיים וזה הגיל שבו ניתנים חלק מהחיסונים, ישנם הורים שקושרים בין הדברים." ד"ר לידיה גביש, נוירולוגית ילדים בכירה בבית החולים תל השומר ומנהלת מרפאת האוטיזם [כאן]

טענה זו היא אחת ההטעיות הפחות-מוצלחות של תעשיית החיסונים, כיוון שלמרות שהיא נשמעת על-פניה כ"הגיונית", הרי אם מגרדים קצת את הצבע, מגלים מתחתיו את הספין במלוא כיעורו. אעסוק בפרוטרוט בטענה זו בפוסט נפרד, ואילו בפוסט זה אני רוצה לשאול שאלה אחת ספציפית:

היכן הם כל אותם הילדים שנסוגו לאוטיזם חודש לפני חיסוני גיל שנה?

האוטיזם הרגרסיבי, כפי שכתבתי למעלה, מתבטא בנסיגה ביכולות דיבור, יכולות תקשורת ויכולות משחק. כך, ילד שהיו לו כמה עשרות מילים מאבד אותן, קשר העין עם הסובבים אותו נעלם, ויכולת המשחק הופכת לביצוע מוכני של פעולות חוזרות. חיסוני גיל שנה ניתנים לילדים שבדרך כלל כבר רכשו יכולות אלו, וכך הנסיגה, אם קורית, היא די קלה לזיהוי עבור ההורים.
יש לזכור שברוב מדינות המערב ניתנים לתינוקות בני שנה מספר רב של חיסונים. בארה"ב [
כאן] ובישראל [כאן], מקבל תינוק בן שנה כעשרה חיסונים ביום אחד (מחומשת/MMR/אבעבועות-רוח/פרבנאר), ואילו בבריטניה [כאן] הוא יזכה לשישה חיסונים (שניים בגיל שנה וארבעה נוספים חודש אחרי-כן).
האם מתקפת החיסונים הזו על גופו של הילד מכריעה מספר הולך וגדל של ילדים? המומחים של תעשיית החיסונים טוענים שלא: כל אותן תופעות של אוטיזם רגרסיבי לאחר החיסון, גם במקרים בהם הילדים חלו בצורה חמורה מייד לאחריו, אינן אלא תולדה של צרוף מקרים ותו-לא. הרי כל הילדים מקבלים מנת חיסונים בגיל שנה והאוטיזם (הרגרסיבי) קורה בין גיל שנה ושנתיים, כך שסביר שחלק מההורים יקשרו בשגגה את החיסון לנסיגה שחלה בילד.

הטענה הזו – המטעה והחצופה, המזלזלת בהורים והפוטרת בהינד עפעף את אחריות רשויות הבריאות לסבלם של הילדים – מגיעה לסוף דרכה, כאן ועכשיו. שימו לב.

באותן המדינות שהזכרתי (ארה"ב, ישראל ובריטניה) ישנה הפוגה ממתן חיסונים בין גיל 6 חודשים לגיל שנה. בתקופה זו, על פי לוח החיסונים הרשמי, לא מקבלים התינוקות חיסונים (ובבריטניה ההפסקה מתחילה כבר בגיל 4 חודשים). בהנחה הסבירה שמרבית התינוקות מקבלים את חיסוניהם בזמן, אנו נשארים עם השאלה:


היכן הם כל אותם הילדים שנסוגו לאוטיזם חודש לפני חיסוני גיל שנה?

הרי בגיל 11 חודשים, ישנם תינוקות רבים שכבר רכשו מילים, כישורי משחק ויכולות תקשורת שניתן "לאבד". אם אוטיזם סתם-כך קורה לתינוקות בין גיל שנה לשנתיים, הרי וודאי יהיו גם תינוקות בני 11 חודשים (או עשרה, או תשעה חודשים, לצורך הענין) שהתפתחותם מואצת יחסית, והרגרסיה בהם תהייה מאוד ברורה ומורגשת.
כידוע, יש שונות גדולה בין תינוקות – יש כאלו שהולכים בגיל 7 חודשים ויש כאלו שבגיל שנה וחצי. יש אלו שאומרים מילה ראשונה בגיל 8 חודשים ויש אלו שבגיל 14 חודש עוד לא פתחו את פיהם. גם אלו וגם אלו נחשבים בתחום הנורמאלי.
על פי אותו הגיון, אם אנחנו מקבלים את דברי המומחים הטוענים שאוטיזם קורה "סתם-כך" בין גיל שנה לשנתיים, אין לנו כל סיבה לחשוב שהאוטיזם הרגרסיבי לא יקרה "סתם כך" גם לתינוקות בני 11 חודש, עוד לפני שזכו לקבל את מתקפת החיסונים של גיל שנה, בהארעות דומה לזו של ילדים בני 12 ו-13 חודשים.

אני מעיד בזאת שקראתי כבר אלפי שעות באינטרנט בנושא החיסונים ומעולם לא ראיתי תאור של נסיגה של ילד - סביב גיל שנה - שהחלה חודש לפני חיסוני גיל שנה. בכל התיאורים הרלוונטיים שקראתי החלה הנסיגה לאחר חיסוני גיל שנה (אפשר שישנם מקרים כאלו, כמובן, אבל אני עדיין לא נתקלתי בהם).

באופן לא מפתיע גם לא הצלחתי למצוא מחקר הבודק את גיל תחילת הנסיגה ומאשר שקיים רצף מקרים סביב גיל שנה – ללא קשר לארוע מתן החיסונים (ומדוע בעצם לא נערך מחקר כזה? נשאיר את השאלה הזו לפעם אחרת...). תעשיית החיסונים השקיעה כספים עצומים במימון של עשרות מחקרים סטטיסטיים רחבי-היקף שיראו שאין קשר בין חיסונים ואוטיזם. המחקרים הללו, המתמקדים בחיסון אחד בלבד ובחומר אחד בלבד אשר בחיסונים, מוטים ומזויפים רובם-ככולם, לא הצליחו להסיר את העננה מעל החיסונים, ועננה זו הופכת כבדה יותר מיום ליום.
אבל בין שלל המחקרים הללו – מקנדה, בריטניה, דנמרק, יפן – לא היה מחקר אחד שהראה לנו:

היכן הם כל אותם הילדים שנסוגו לאוטיזם חודש לפני חיסוני גיל שנה?

מחקר כזה, לו היה בנמצא, וודאי שהיה מספק תמיכה רבה לטענת חוסר הקשר בין חיסונים ואוטיזם.
ניתן להניח, שתעשיית החיסונים, כבר היתה דואגת לממן מחקר מסוג זה לו היה ניתן להראות בו את התוצאות המקוות.
אך מחקר כזה מעולם לא התפרסם.
ועד שיתפרסם, אנחנו נאמר בצורה ברורה: האמירה שהאוטיזם הרגרסיבי קורה סתם כך בין גיל שנה ושנתיים – היא עלבון לשכל הישר, למוסר, ויותר מכל - להורי הילדים. בפעם הבאה שתקראו את הדברים נאמרים מפי המומחה התורן של תעשיית החיסונים - כבר תדעו לזהות את ההטעיה.



מאמרים נוספים:* עדות נפגעי החיסונים: בני נסוג לאוטיזם לאחר החיסון המחומש בגיל שנה וחודש* מדוע רשויות הבריאות אינן חוקרות את הקשר חיסונים-אוטיזם
* הגילוי הנאות של ד"ר אפרים סיגלר

5 תגובות:

  1. שלום ותודה על כל ההשקעה שאתה עושה בשביל להביא תמונה אחרת על חיסונים - והקשר הברור אבל הלא ידוע, אל הרווחים העצומים של חברות התרופות.
    בימים האחרונים שמעתי מספר פעמים את הפרסומת בגלי צה"ל המעודדת אמהות לחסן את בנותיהןו"להציל" אותן מסרטן צוואר הרחם, כמובן שמסע הפרסום הוא ברוח ההפחדה וההאשמה (איזו מין אמא את אם לא תחסני). הבנתי גם שיש פרסומת כזו בטלויזיה עכשיו.
    מרגיז כל כך!!

    השבמחק
  2. הכתבה מרתקת שאלתי היא האם ישנו תקדימים
    לאוטיזם רגרסיבי שמתחיל מגיל שנתיים ואילך?.

    השבמחק
  3. אוטיזם לא מאובחן לפני גיל שנה ב*הגדרה*. לכן אתה לא יכול למצוא את הילדים האלה (גם אם יש סימנים מקדימים לפני כן).
    זה נובע פשוט מההגדרה הפורמאלית רפואית של אוטיזם, לפחות כפי שהייתה עד לא מזמן.
    עכשיו יצאה הגדרה חדשה , ואנחנו עתידים לראות ירידה בכמות האוטיסטים.

    השבמחק
  4. הכוונה היא _להתחלת הנסיגה לאוטיזם_ חודש לפני גיל שנה, כלומר, שחודש לפני גיל שנה יתחילו הסימפטומים, סתם כך (למשל - איבוד קשר עין).

    השבמחק
  5. לגבי ההגדרה החדשה של האוטיזם, לי אין ספק שיש לכך מטרה אחת: לשנות את הקריטריונים על מנת לבלבל את הסטטיסטיקה של האוטיזם. ברגע שהקריטריונים משתנים לא ניתן יותר לראות מגמה של ירידה או עליה לפני/אחרי השינוי וזה בדיוק מה שה-CDC (ואיגוד הפסיכיאטרים האמריקאי שמשתף איתו פעולה) רצו להשיג.

    השבמחק