יום שישי, 24 בספטמבר 2010

היערכות לחורף: איך מוכרים לנו את חיסון השפעת

כל שנה זה חוזר על עצמו עם בוא הסתו. לא, אני לא מתכוון לפריחת החצב, אלא על משהו שהמורות התמימות והטובות שלימדו אותנו את "מה שצריך לדעת בחיים" – לא דימיינו שיכול להתרחש.
באותם ימי התום של ילדותנו, כשכולנו ידענו שהחיסונים הצילו אותנו מהמחלות הנוראיות, אף אחד לא יכול היה לדמיין שיגיעו ימים שרשויות הבריאות ישווקו לנו חיסון מסוכן ולא יעיל בטכניקות שלא היו מביישות את תועמלניה של ברית-המועצות בימיה היפים.

הריטואל החוזר על עצמו בכל שנה עם בוא החגים, אינו מקרי ואינו מתוך דאגה לבריאות הציבור. זהו מהלך מתוחכם, מתוכנן, שנועד להעשיר את כיסיהן של חברות החיסונים ואת אותם אלו המקורבים לצלחתן.

כמובן, קיבלנו את הדוגמה הטובה ביותר בחורף 2009, כשתאוות הבצע של תעשיית החיסונים (רשויות הבריאות, חברות התרופות, רופאים, חוקרים ומדיה) העבירה אותה על דעתה, ובנוסף לחיסון השפעת העונתי היא הצליחה לשלשל לכיסיה סכומי ענק תחת מטריית ההפחדה של שפעת החזירים.
הסוף של הפיאסקו הזה ידוע והציבור למד את הלקח.

והופ, עברה לה שנה, והמשחק מתחיל מחדש.

הבלוג הזה לא היה קיים בחורף שעבר. בעצם, אם חושבים על זה, ארועי שפעת החזירים (השקרים הציניים, בזבוז הכספים, התעמולה במדיה, וכו') הם אלו שהדגימו עבורי בשידור חי את התנהלותה המושחתת של תעשיית החיסונים ודחפו אותי לעשות מעשה.

ואילו השנה, אנחנו כאן, וננסה לתרום את תרומתנו הצנועה להחזרת השפיות לחיינו בכך שנקרא לשחור-שחור וללבן-לבן, השמש תזרח בבוקר ותשקע בערב, והאמת על חיסון חיסון השפעת תצא לאור.

כבר ברור לכל מי שעיניו בראשו ששפעת החזירים 2009 היתה מארג מתוכנן של הטעיה שבמרכזו עמדו רשויות הבריאות. אבל, מה עם חיסוני השפעת העונתיים? בסערת הקרב של חורף 2009, חיסוני השפעת העונתית לא זכו לתשומת לב רבה למרות שכמעט כמו בכל שנה הם פספסו. כן, חלקכם וודאי יודע שחיסון השפעת הוא הימור, וכמעט תמיד - הימור כושל.
כל שנה, נאלצות חברות החיסונים לנבא חודשים ארוכים מראש איזה מזני השפעת הרבים יהיה דומיננטי בחורף הקרוב. חיסון השפעת כולל שלושה זנים (והשנה אחד מהם הוא H1N1) וברוב המקרים הוא מחטיא לגמרי ואינו כולל את הזנים הדומיננטיים של החורף. בחורף 2009, למשל, אותם אלו שהתחסנו בחיסון השפעת העונתי זיהמו את גופם בתמירוסל ואדג'ובנט אך לא זכו לכל תועלת: הזן הדומיננטי של החורף היה H1N1, שכמובן לא היה חלק מהחיסון העונתי.

דברים דומים מספר ד"ר טום ג'פרסון, מומחה החיסונים של ארגון Cochrane Collaboration (ארגון ללא מטרות רווח שמקדם מידע רפואי אמין), שצוותו סקר כ-170 מחקרים לגבי חיסוני השפעת. במסקנות העבודה הוא קובע "שבניגוד למה שנטען בקמפיינים לעידוד ההתחסנות, לחיסוני השפעת יש השפעה קטנה מאוד, אם בכלל, על ההיעדרות מהעבודה, ימי האשפוז והפחתת שיעורי התמותה משפעת וסיבוכיה" [
כאן]. עוד הוא אומר: "קיימות רק מעט מאוד הוכחות בעניין הבטיחות של חיסוני השפעת, עובדה מפתיעה מאוד לאור השימוש הנרחב בהם". ולסיום, קובע ד"ר ג'פרסון: "התברר לי שרבים מהמחקרים המקוריים [של חיסוני שפעת] הם בעלי איכות ירודה ושיטת המחקר שלהם לוקה בבעיות קשות".במילים אחרות, הגוף האוביקטיבי והיוקרתי ביותר הקיים בתחום התרופות והחיסונים קובע שחיסוני השפעת לא יעילים, בטיחותם לא נבדקה מעולם ושהמחקרים שנעשו לגביהם הם מחקרים נחותים.
[בשלב זה, אני ממליץ לכל מי שלא קרא את דבריו של ד"ר ג'פרסון, לפתוח את הלינק (הנה הוא שוב- [
כאן]) ולשמור אותו לצורך קריאה מעמיקה.

נו, אז מה יעשו רשויות הבריאות כשיש להם ביד מוצר קלוקל כמו חיסון השפעת שצריך למכור אותו לציבור? כמו תמיד: פרופגנדה תעמולה. יחסי-ציבור. הונאה. הטעיה. אני משאיר לכם לבחור את המילה המועדפת עליכם לתיאור הטכניקה בה משתמש זה הרוצה למכור לכם – במודע! - מוצר פגום מיסודו.

אז בואו ונראה ביחד איך הם עושים זאת:

מצגת של ה- CDC האמריקאי (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן) לעונת השפעת של 2004-2005 מתארת את "המתכון" התקשורתי המנצח להגברת הביקוש לחיסון השפעת:

1. התאמת "עונת" החיסון לעונת השפעת.
2. זן השפעת הדומיננטי ו/או מקרים ראשונים של תחלואה -
- מקושרים למקרי מחלה קשים ו/או שתוצאותים קשות
- מתרחשים אצל פלחי אוכלוסיה שבדרך-כלל אינה צפויה לסיבוכים משפעת (ילדים, מבוגרים בריאים)
- מתרחשים בערים בהן יש כיסוי תקשורתי מקיף (תחנות טלויזיה, עיתון)
3. מומחי רפואה ובריאות הציבור מופיעים בכלי התקשורת ומזהירים מסכנות השפעת, מביעים דאגה מנזקיה הקשים ומאיצים בציבור להתחסן.
4. השילוב של 2) ו-3) מביא לידי:
- יצירת ענין רב בתקשורת וכיסוי רחב לנושא
- קיבוע תודעתי של עונת השפעת "כחמורה מאוד", "חמורה יותר מבשנים קודמות" או
- "קטלנית".
5. זרם מתמשך של דיווחים על נפגעים רבים ו/או קשים מהשפעת מסייע לקבע את התפיסה שאנשים רבים עלולים להיפגע מהמחלה.
6. פרסום תמונות של אנשים שנפגעו קשה מהשפעת (או של בני משפחתם) או אנשים במהלך קבלת החיסון.
7. אזכור ודיון במונח "מגפת השפעת" ואזכור תדיר של חשיבות ההתחסנות.

"המתכון" הנ"ל מופיע בעמודים 2-4 של חלק ב' של המצגת. לינקים לחלק א' [
כאן] וחלק ב' [כאן]. שימו לב: המצגת מופיעה באתר איגוד הרפואה האמריקאי (AMA).

אם למישהו יש עוד ספקות לגבי טוהר כוונותיה של המצגת, הרי חשוב לומר שיוצרה הוא אדם בשם ד"ר גלן נובק, מנהל התקשורת (יח"צ) של "תוכנית החיסונים הלאומית" של ה-CDC, ואין צורך להוסיף.

כידוע, משרד הבריאות הישראלי הולך בצעדיו של האח הגדול מאמריקה. את ישומן של הטכניקות הללו כבר ראינו לא-אחת בעונות השפעת האחרונות, כששפעת החזירים 2009 מהווה את שיאה של פעילות התעמולה מבית היוצר שלו.

אז זיכרו: כשספטמבר מגיע, האוויר מתקרר, החצב פורח והסתו מעבר לפינה – מתחילה גם עונת התעמולה של חיסוני השפעת.
היו מוכנים!


עדכון:
אחד מקוראי הבלוג שלח את הקטע הנהדר הזה של אפרים קישון. כנאמר: אין חדש תחת השמש.









מאמרים נוספים:
* הממזרים שינו את הכללים: כיצד בישל ארגון הבריאות העולמי את "המגפה של המאה"
* שפעת החזירים – ספירת הגופות של משרד הבריאות
* עדות נפגעי החיסונים: הצטברות חמורה של נוזלים בריאות לאחר החיסון לשפעת החזירים


2 תגובות:

  1. תראו מה אפרים קישון כתב לפני משהו כמו 40 שנה:

    http://img713.imageshack.us/img713/2737/scan0001x.jpg

    השבמחק
  2. ברור שכדי למכור יותר חיסונים ינסו להפחיד אנשים. יכול להיות שעבור אוכלוסיה מסוימת יש יותר סיכון בלא להתחסן מאשר בכן להתחסן. יש הרבה אנשים שזה עוזר להם. אני תמיד התנגדתי למכירה ושיווק אגרסיבי באמצעות פחד וזאת הבעיה העיקרית שלי עם עניין החיסונים.
    אנשים צריכים להכיר את כל הדרכים לטיפול בצינון ושפעת, גם אצל מבוגרים וגם אצל ילדים.

    השבמחק