יום שישי, 1 ביולי 2011

המדען הראשי לשעבר של מש' הבריאות הבריטי: הממסד מטייח את בעיות חיסון ה-MMR

במרץ 2006 פירסם העיתון דיילי מייל ראיון עם מי שהיה המדען הראשי של מש' הבריאות הבריטי. זהו ראיון חשוב במיוחד.
אני מביא בזאת את תרגום הראיון לעברית (בהשמטה של מספר פיסקאות פחות רלוונטיות), ולאחריו כמה הערות שלי.

------------------------------------------

המדען הראשי לשעבר של מש' הבריאות הבריטי: החששות מה-MMR מתממשים
Former science chief: MMR fears coming true
22 מרץ 2006
(הראיון המקורי - [כאן])

פקיד ממשלה בכיר לשעבר, ששימש כאחראי על תחום בטיחות תרופות, מאשים את הממשלה ב"שאננות שהיא לחלוטין חסרת הסבר" בכל הנוגע לחיסון ה-MMR לילדים.

ד"ר פיטר פלטשר, שהיה המדען הראשי (Chief Scientific Officer) במשרד הבריאות, אמר שאם יתברר שהחיסון גורם לאוטיזם "סירובן של הממשלות לבחון כיאות את הסיכונים יהפוך זאת לאחת השערוריות הגדולות בהסטוריה של הרפואה".
ד"ר פלטשר הוסיף שלאחר שנתן הסכמתו להיות עד מומחה לנושא בטיחות תרופות מטעמם של הורים, הוא קיבל לידיו והתעמק באלפי מסמכים הקשורים לתיק, ולציבור יש זכות לראות מסמכים אלו.

לטענתו, הוא ראה "הצטברות איתנה של ראיות" ממדענים ברחבי העולם שהחיסון לחצבת, חזרת ואדמת (MMR) גורם לנזק מוחי לילדים מסוימים.
אבל, הוא הוסיף: "ישנם אנשים בעלי עוצמה בעמדות מפתח בבריטניה ומחוצה-לה, שהמוניטין והקריירה שלהם תלויות בשאלת בטיחות חיסון ה-MMR, ואנשים אלו מוכנים לעשות כמעט הכל בכדי להגן על עצמם."
...

בשנות ה-70 המאוחרות ד"ר פלטשר שימש כמדען הראשי של משרד הבריאות הבריטי וגם כיועץ רפואי לועדת בטיחות התרופות, כלומר, הוא היה אחראי על ההחלטות לגבי בטיחותם של חיסונים חדשים. הוא הביע לראשונה את חששותיו לגבי ה-MMR בשנת 2001, באומרו שמבדקי הבטיחות של החיסון לפני הכנסתו לשימוש בבריטניה היו לקויים (inadequate). עכשיו, הוא אומר, נראה שהחששות התאורטיים שהעלה הופכים למציאות.

הוא אמר שהעלייה בשיעור האוטיזם והשיפור בהבנה המדעית לגבי הקשר בין אוטיזם ומחלות מעי (bowel disease) שכנעו אותו שהאשם עלול להיות חיסון ה-MMR. עוד הוסיף: "ישנה הצטברות מתמדת של נתונים רפואיים ומדעיים שוירוס החצבת החי ב-MMR עלול לגרום לנזק למערכת החיסונית, למוח ולמעיים, בתת-קבוצה של ילדים פגיעים. אין בנמצא ראיה מדעית אחת חותכת, אין 'אקדח מעשן', כיוון שזו תופעת לוואי חדשה. כשמדובר בנזק מחיסונים לילדים צעירים מאוד, קשה יותר להוכיח את הקשר. אבל, הדבר החשוב הוא שישנה הצטברות מתמדת של ראיות ממספר אוניברסיטאות מכובדות, בתי-חולים ומעבדות מסביב לעולם. יש הרבה מדי ראיות מכדי שנוכל להתעלם מכך. למרות זאת, נראה שהרשויות שמחות לעשות בדיוק את זה - להתעלם."

מדוע בעיה כה גדולה בתחום בריאות הציבור אינה זוכה להתיחסות יותר רצינית מהממשלה?
ד"ר פלטשר אומר שהוא מוצא ש"השאננות הזו היא חסרת-הסבר לחלוטין" לאור העליה העצומה ברחבי העולם במקרי האוטיזם הרגרסיבי ומחלות מעיים דלקתיות בילדים, שנקשרו לראשונה לוירוס החצבת החי בחיסון ה-MMR בשנת 1998 על ידי ד"ר אנדרו וויקפילד.

"כשמדענים העלו לראשונה חששות מקשר אפשרי בין מחלת "הפרה המשוגעת" וזן חדש של מחלת קרויצפלד-יעקב (CJD) הן גילו זאת בסך-הכל ב-20-30 חולים. כולם נכנסו לפאניקה ומיליונים של פרות נשחטו," אמר ד"ר פלטשר.
"לעומת זאת, ישנה עליה של פי 10 בשיעור האוטיזם וצורות נלוות של נזק מוחי ב-15 השנה האחרונות, התואמת באופן גס את תחילת השימוש ב-MMR. ישנה גם עליה מדאיגה ביותר במחלות מעיים דלקתיות בילדים ובבעיות הקשורת למערכת החיסונית (למשל, סכרת) ואף אחד מהרשויות אפילו לא יודה שזה מתרחש, שלא לדבר על חקירת הגורמים לכך."

הוא הוסיף עוד ש"אין מצב" שהעליה של פי עשרה בשיעור האוטיזם יכולה להיות תוצאה של אבחון משופר ושינויים בהגדרות, כפי שנטען על ידי רשויות הבריאות. "ישנה סבירות גבוהה שלפחות חלק מהעליה הזו קשורה לחיסונים" הוא אמר. "אבל מה שזה לא יהיה, מדוע הממשלה אינה מתיחסת באופן יותר רציני לבעיה הענקית הזו?"

הישירות בה הוא מתבטא וודאי תעורר את זעמן של רשויות הבריאות שהוציאו מיליונים של ליש"ט בבניית אמון הציבור בחיסון ה-MMR מאז הצהרתו של ד"ר וויקפילד ב-1998. אבל ד"ר פלטשר אומר שהממשלה מערערת את אמון הציבור בבטיחות החיסונים בכך שהיא מסרבת לבצע מחקר קליני מדוקדק של ה-MMR שישלול את החשש שהוא גורם נזק לילדים.
הוא הוסיף שהסיכונים לנזק מוחי ונזק למעיים מזריקות ה-MMR, כנראה גבוהים הרבה יותר בילדים להם יש אח או אחות עם סכרת, שהיא מחלה של המערכת החיסונית. "זהו איתות קליני חזק מאוד האומר שחלק מהילדים חשופים לסכנות מה-MMR בגלל המערכת החיסונית שלהם. מדוע אין הממשלה חוקרת זאת לעומק, תוך שימוש בחלק קטן מהמיליונים שהיא מוציאה על פרסום ויחסי-ציבור להגברת שיעור ההתחסנות ב-MMR?"

ד"ר פלטשר, עכשיו בפנסיה לאחר קריירה מכובדת של 40 שנה בתחום המדעי-רפואי בבריטניה, ארה"ב ואירופה, אומר שללא מחקר כגון זה רשויות הבריאות אינן יכולות לבטל את החששות מה-MMR. "זה בהחלט אפשרי שהמערכת החיסונית של מיעוט קטן מהילדים אינה יכולה להתמודד עם שלושת הוירוסים החיים שבחיסון ה-MMR, כמו גם עם העומס ההולך וגדל של החיסונים ככלל."

עוד הוא אמר, שהחליט לדבר בפומבי בגלל דאגה עמוקה מחוסר הטיפול בילדים אוטיסטים עם מחלות מעיים, כפי שפורסם בדיילי-מייל לפני שבועיים.
...

ממשרד הבריאות הבריטי נמסר: "ה-MMR הוא עדיין ההגנה הטובה ביותר מחצבת, חזרת ואדמת. ארגון הבריאות העולמי קבע שפרופיל הבטיחות שלו מצוין וישנן עדויות רבות המראות שילדים שקיבלו את חיסון ה-MMR אינם בסיכון גבוה יותר לאוטיזם מאלו שלא קיבלו אותו."

-----------------------------

דברים כדורבנות... ד"ר פלטשר, בסגנון בריטי מנומס מותח ביקורת קשה על מש' הבריאות הבריטי ומאשים אותו בטיוח מכוון של סכנות ה-MMR, ובעקיפין גם באחריות לפחות לחלק מהעליה העצומה בשיעור האוטיזם.

מדוע הראיון כה חשוב?
- כיוון שד"ר פלטשר הוא אדם המכיר את מערכת הבריאות הבריטית לפני ולפנים.
- כיוון שד"ר פלטשר היה שותף בעצמו (בסוף שנות ה-70) לקבלת החלטות הנוגע לבטיחות חיסונים בבריטניה, כלומר הוא מכיר את הנושא ואת השיקולים הרלוונטיים היטב.
- כיוון שד"ר פלטשר תמך ותומך בתוכנית החיסונים, ועל כן הביקורת שלו עוד יותר מודגשת.
- כיוון שד"ר פלטשר למד היטב את נושא בטיחות חיסון ה-MMR והקשר שלו למחלות מעי דלקתיות בילדים.
- כיוון שלד"ר פלטשר לא היה דבר להרוויח מיציאה כנגד הממסד.

עד היום, רק מיעוט זעום של אנשי רשויות הבריאות היו אמיצים מספיק בכדי לומר את האמת על החיסונים בפומבי. שנתיים לאחר ראיון זה, הצטרפה לקבוצה המכובדת הזו גם ראש ה-NIH לשעבר ד"ר ברנדין הילי [כאן].

מציאות חיינו המורכבת והעמוסה במידע אינה מאפשרת לנו ללמוד לעומק כל אספקט בחיינו. אנו מוצאים את עצמנו, לעיתים מזומנות, מסתמכים על דעתם של מומחים.
אני מציע לכם להסתמך על דבריו של ד"ר פלטשר - כי דברי אמת הם.


להבדיל ממומחים רבים אחרים המתבטאים בנושא, אין לו דבר להרוויח מדבריו - זולת מצפון שקט.


מאמרים נוספים:
* עדות נפגעי החיסונים (7): עומר הפסיק לדבר לאחר החיסון בגיל שנה וחודשיים
* ניתן לרפא אוטיזם- Autism Yesterday
* היכן כל הילדים שנסוגו לאוטיזם חודש ל-פ-נ-י חיסוני גיל שנה?

4 תגובות:

  1. הדיווח על המדען הבריטי הוא מידע חשוב מאוד, וצריך להופיע בעיתון שרבים קוראים, ידיעות, למשל, וכמובן גם במעריב, הארץ, ובעיתונים בשפות אחרות.
    ההורים נסחפים אחרי העדר, ומחסנים את ילדיהם בלי לדעת את האמת על חיסונים. 5 חיסונים או יותר בבת-אחת - נשמע להם הגיוני, כי זה מה שנאמר להם בטיפת-חלב.

    נעמי

    השבמחק
  2. תודה על הבלוג הזה, גיליתי אות במקרה ומאוד החכמתי

    השבמחק
  3. בבקשה!

    אשמח אם תרשמי לעדכון כשיש מאמר חדש:
    דרך Facebook, או דרך RSS או שתשלחי מייל לכתובת שלי:
    vaccine.explorer@gmail.com

    אה, וספרי לכל מי שאת מכירה וזה רלוונטי עבורו. מי שמציל נפש אחת מישראל...

    השבמחק
  4. גם הילדה שלנו אובחנה עם סוכרת נעורים בגיל שנה ושלשה חודשים , אחרי החיסון וישר חשבנו על החיסון המדובר!!!

    השבמחק