יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

מסע חיסון השפעת: מסניף "מכבי" לקרית-שאול בפחות מ-60 שעות

"צירוף מקרים, צירוף מקרים, צרוף מקרים!"

כמה פעמים כבר שמענו את הביטוי הזה לאחר עוד מקרה של תופעת לוואי חמורה לאחר חיסון?
משפחתה של גילה דבורה רפאלוביץ' מבני-ברק "זכתה" להכנס לסטטיסטיקת ביש-הגדא של "צירופי המקרים" של משרד הבריאות.

הנה סיפורה של הגב' רפאלוביץ' כפי שהובא באתר "כיכר השבת" (ההדגשות בטקסט הן שלי. הכתבה המקורית [כאן]):

חרדית חוסנה נגד שפעת; לא התעוררה בשבת בבוקר 31.10.10
גילה דבורה רפאלוביץ ז"ל, חרדית שהתגוררה בב"ב, התחסנה בסוף-השבוע שעבר נגד שפעת, בעקבות קמפיין של משרד הבריאות, הקורא לבני 60 ומעלה להתחסן. בבוקר יום השבת גילה אבי המשפחה לדאבונו כי רעייתו אינה נושמת. "אירוע מצער אך מקרי", אומרים ל"כיכר השבת" במשרד הבריאות

האם החיסון נגד שפעת עלול להביא למוות? זהו החשש המקנן בקרב בני משפחת הגב' גילה דבורה רפאלוביץ ז"ל מבני-ברק. ביום חמישי האחרון חוסנה הגב´ רפאלוביץ בסניף קופת חולים של "מכבי" בבני-ברק, בחיסון שיגרתי האמור לחזק את הגוף ולמנוע מווירוס השפעת הנפוץ כל-כך, לחדור לגוף. את החיסון החליטה הגב´ לקחת, לאור מסע ההסברה של משרד הבריאות הקורא לבני 60 ומעלה להתחסן מפני השפעת, משום שהסיכון מפני המחלה גבוה עשרות מונים בגילאים אלו.

כמה שעות מאוחר יותר התלוננה בפני משפחתה על חולשה וכאבי ראש. כך גם ביום שישי במהלך ההכנות וההתארגנות לשבת, ואפילו במהלך סעודת ליל שבת. למיטתה פרשה לישון בשעה מוקדמת, כשבני המשפחה הזדרזו לסיים את הסעודה, בשל חולשת האם-הסבתא.
בשעה מוקדמת של בוקר השבת התעורר אבי המשפחה ופנה לבדוק בשלום אשתו. הוא הבחין כי היא אינה נושמת והזעיק את מד"א. כשאנשי ´הצלה גוש-דן´ הגיעו למקום, בשעה 6 בבוקר יום השבת, זה כבר היה מאוחר מדי. הכוננים גילו אותה ללא רוח חיים, מזה מספר שעות. הגב´ רפאלוביץ נפטרה במיתת נשיקה.

אמש (מוצאי-שבת) היא הובאה למנוחות בהלוויה רווית כאב ויגון. ההלם בשכונת הוילות שם מתגוררת המשפחה ברחוב ´שמעון הצדיק´, גדול. בני המשפחה שמעידים כי אמם לא סבלה ממחלה מסוימת ובסך-הכל הייתה בריאה לחלוטין, נוטים להניח כי זריקת החיסון היא זו שהביאה למות אמם, בשל הנסיבות.

ממשרד הבריאות נמסר ל'כיכר השבת' כי "חיסון השפעת והשפעותיו הבריאותיות נחקרו לעומק בעשרות מחקרים רפואיים, שבחנו את חיסון השפעת והשלכותיו, כולל מחקרים שבוצעו בישראל. לא נמצא כל קשר בין החיסון לשפעת ותמותה או תחלואה."
לגופו של עניין, אומרים במשרד הבריאות: "פרטי המקרה הקשה נבדקו וככל הנראה מדובר בארוע מצער אך מקרי, ללא קשר לחיסון שקיבלה האישה."

----------------

מה גרם למותה של גב' רפאלוביץ'? תשובה לשאלה הזו לא קיבלנו ומן-הסתם כבר לא נקבל. אבל תשובה לשאלה כיצד מתייחס מש' הבריאות לתופעות לוואי לחיסון השפעת – לזה קיבלנו תשובה ברורה מאוד.
בואו ונעבור שוב על עיקרי המקרה המצער של משפחת רפאלוביץ':
גילה דבורה רפאלוביץ', אישה לא-צעירה מקבלת את חיסון השפעת ביום חמישי. על פי עדות בני משפחתה היתה הגברת רפאלוביץ' בריאה לחלוטין. שעות לאחר קבלת החיסון מתלוננת גב' רפאלוביץ על חולשה וכאבי ראש (צרוף מקרים, כמובן). במהלך יום שישי ממשיכה הגב' רפאלוביץ' לחוש ברע (שוב, צירוף מקרים ותו-לא). בשבת בבוקר, פחות מ-48 לאחר קבלת חיסון השפעת, נמצאה הגב' רפאלוביץ' ללא רוח חיים במיטתה על ידי בעלה (צרוף מקרים אחרון בהחלט). במוצאי אותה השבת הובאה גילה דבורה רפאלוביץ' למנוחות. המסע שלה שהחל בקבלת החיסון בסניף קופ"ח מכבי בבני-ברק וארך פחות מ-60 שעות - הגיע לסיומו.

כאמור, את סיבת המוות המדויקת כבר לא נדע, אבל את הטיוח של משרד הבריאות קראנו גם קראנו. בואו ונבדוק את טענות משרד הבריאות:

- "חיסון השפעת והשפעותיו הבריאותיות נחקרו לעומק בעשרות מחקרים רפואיים, שבחנו את חיסון השפעת והשלכותיו, כולל מחקרים שבוצעו בישראל." כלומר, חיסון השפעת כבר נחקר ונמצא בטוח. אין מה לחקור יותר ואל נא תבלבלו לנו את המוח עם עובדות ומקרים חדשים.

- "לא נמצא כל קשר בין החיסון לשפעת ותמותה או תחלואה." כמובן, אם לא בודקים גם לא מוצאים. זהו הטריק הנבזי של רשויות הבריאות באשר הן: לא חוקרים ולא בודקים מקרי מוות ופגיעה חמורים המקושרים-לכאורה לחיסון וכך ניתן להצהיר בתמימות מעושה ש"לא נמצא כל קשר בין החיסון לתמותה ותחלואה."

- "פרטי המקרה הקשה נבדקו וככל הנראה מדובר בארוע מצער אך מקרי, ללא קשר לחיסון שקיבלה האישה." כיצד ואיך בדק מש' הבריאות את מותה של גילה דבורה רפאלוביץ' בין ההכרזה על מותה בשבת ב-06:00 בבוקר ובין הלוויתה במוצאי אותה השבת? מדוע נזקק מש' הבריאות לשקר (או במקרה הטוב, לחצי אמת) כאילו "פרטי המקרה הקשה נבדקו" (שוב, איזו בדיקה הספיקו אנשיו לערוך במהלך השבת)? מדוע לא דרש משרד הבריאות נתיחה פתולוגית לבירור סיבת מותה של הגב' רפאלוביץ'? ואם לא ערך משרד הבריאות בדיקות ששללו קשר לחיסון, על סמך מה הוא קובע ש"ככל הנראה מדובר בארוע מצער אך מקרי ללא קשר לחיסון"?

זה, מסתבר, כבר הפך להרגל. בכל פעם שעולה לכותרות מקרה של תופעת-לוואי חמורה לאחר חיסון, שולף משרד הבריאות את התשובה הקבועה שלו: צירוף מקרים. לא בדיקה, לא בירור, לא חקירה מעמיקה. מוציאים הודעה לעיתונות – צירוף מקרים! – והענין כבר מאחורינו. אפשר להמשיך הלאה. הציבור יאכל את הלוקש הזה כפי שהוא אוכל אותו כבר מעל 50 שנה.
או שלא...
מה שמשרד הבריאות מסרב להבין הוא שהזמנים השתנו. מהפכת המידע של האינטרנט מאפשרת לכל אדם המעונין בכך ללמוד ולהעמיק בנושא החיסונים לא פחות (ואולי אף יותר) ממה שיודע עליהם רופא המשפחה הממוצע. מי שמכיר את נושא החיסונים לא יוכל לקבל כפשוטה את הודעת משרד הבריאות שמותה של גילה דבורה רפאלוביץ' אינו קשור לחיסון והוא בבחינת "צירוף מקרים" בלבד.
איני יודע את הסיבות לפטירתה בטרם-עת של הגב' רפאלוביץ', אולם כל עוד לא נערכו בדיקות מקיפות לשלילת הקשר בין חיסון השפעת למותה, מצטיירת הודעת משרד הבריאות כטיוח רשלני, ותו-לא.

-----------
[עדכון 2 לדצמבר 2010]
שלחתי אימייל לדוברת משרד הבריאות וביקשתי את תגובתה למאמר.

---------
[עדכון 8 לדצמבר 2010]
התקבל האימייל הבא מהדוברת, עינב שימרון-גרינבוים:

אל: vaccine explorer
שלום רב,
במענה לפנייתך;

מדובר באשה בת 65 עם גורמי סיכון שחוסנה בעבר.
לא נמצא כל קשר בין הדברים.

בברכה,
עינב שימרון - גרינבוים
דוברת משרד הבריאות


------
[עדכון 9 לדצמבר 2010]
שלחתי מייל תשובה לדוברת משרד הבריאות:

גב' שימרון-גרינבוים שלום,
ראשית, תודה רבה על תשובתך מיום 8 לדצמבר 2010, בה כתבת:"מדובר באשה בת 65 עם גורמי סיכון שחוסנה בעבר. לא נמצא כל קשר בין הדברים."
בהמשך לדברייך אלו, האם תוכלי לפרט (וכמובן אשמח לפרסם את תשובתך):
- האם נערכו בדיקות פתולוגיות לגב' רפאלוביץ', ואם כן, איזה בדיקות?
- במידה ולא נערכו בדיקות פתולוגיות, האם נערכו בדיקות אחרות?
- על סמך מה קובע משרד הבריאות ש"לא נמצא כל קשר בין הדברים" (אני מניח שכוונתך היא שלא נמצא קשר בין חיסון השפעת שקיבלה גב' רפאלוביץ ומותה).
תודה רבה על שיתוף הפעולה - אני מעריך זאת מאוד!


בכבוד רב,
vaccine.explorer

אני ממתין לתשובתה של גב' שימרון-גרינבוים...

----------------
[עדכון 11 לדצמבר 2010]
היום מתפרסמת ידיעה על מותו של גבר בשנות ה-30 לחייו משפעת החזירים. ידיעה זו מופיעה במקום בולט באתרי החדשות NRG, YNET, וואלה, והארץ.
אף לא אחד מהאתרים הללו פרסם ידיעה על מותה של גילה דבורה רפאלוביץ' לפני כחודש.
כיצד ניתן להסביר את זה? (תשובה: קראו את המאמר הראשון בקישורים למטה)


מאמרים נוספים:
* היערכות לחורף: איך מוכרים לנו את חיסון השפעת
* בענין המצגת של חיסוני הילדים: מכתב פתוח לאנשי שרות בריאות הציבור
* עדות נפגעי החיסונים (5): הצטברות חמורה של נוזלים בריאות לאחר החיסון לשפעת החזירים

תגובה 1:

  1. נראה לך באמת שמשרד הבריאות יטרח להגיב? הרי לא מעניין כלום חוץ מהכסף שהם מרוויחים מחברות התרופות. מפת ישראל מלאה בחולים שנדבקו או שחלו בעל כורחם בגלל מצב מערכת הבריאות בארץ וכרגיל, לאיש לא אכפת חוץ מלמשפחה שנאלצת להתמודד לבדה.

    השבמחק