יום שבת, 30 ביוני 2012

חיסונים - למה לא!

לאחרונה הונחה לפתחנו מצגת בנושא חיסונים שנכתבה ע"י רות ברוך, מנהלת המחלקה לשרותי בריאות ומניעה באגף הסיעוד בקהילה ב"שרותי בריאות כללית".
נפלאה מאיתנו מדוע נבחרה דווקא מנהלת באגף הסיעוד בקהילה לכתיבת מצגת על חיסונים. כך או כך, אנו משתתפים בצערה של גב' ברוך על כך שאיתרע מזלה ובחלקה נפלה המשימה לחבר מצגת בה עליה להלך בזהירות על חוד התער שבין להגיד את האמת בלבד, אך בד בבד לא להגיד יותר מדי ממנה...

ניכר שכותבת המצגת הסיקה מסקנות טובות ונכוחות מהמקרה העצוב של המצגת הקודמת שממסד הבריאות בישראל תקע בראש דגלו. בלוג חיסונים בע"מ מרכין ראש לזכר אותה מצגת חיסונים של מש' הבריאות, שעקבותיה לא נודעו מאז הציע הבלוג כמה הצעות קונקרטיות לשיפור אמינותה בעיני הציבור [כאן].

ובכן, לאחר שקראנו והתרשמנו עמוקות מהמצגת של גב' ברוך, ובמיוחד מכך שנראה שמטרתה העיקרית לא היתה לספק מידע מאוזן על חיסוני התינוקות בישראל, אלא כל-כולה מכוונת למטרה הקדושה של נטרול ההתנגדויות של אותם הורים סוררים הממאנים לקבל את פסיקת כבוד הרבנים... אופס... המומחים לבריאות הציבור, הרי התיישבנו גם אנו ושרבבנו אי-אילו הערות במצגת גופא.

נשמח, כמובן, להמשך דיון פורה עם גב' ברוך.

על החתום:
חיסונים בע"מ והאזרח כ'
צמד הורים (סוררים) שלמדו לעומק את נושא החיסונים

---------------------

לצפיה במצגת (קובץ PDF) הקליקו על התמונה למטה.
שימו לב: זמן הטעינה של המצגת עלול להימשך מס' דקות. אנא היו סבלניים.

(הקליקו על התמונה לצפייה במצגת)

















מאמרים נוספים:
* עדות נפגעי החיסונים בישראל (7): עומר הפסיק לדבר לאחר החיסון בגיל שנה וחודשיים
* מסע חיסון השפעת: מסניף "מכבי" לקרית-שאול בפחות מ-60 שעות
איימי קיבלה את ההחלטה הלא-נכונה, זדה בת ה-13 שילמה את המחיר

יום שני, 25 ביוני 2012

עובדים לשעבר במרק (Merck) מאשימים: החברה זייפה תוצאות ניסויים של חיסון החזרת

(ניתן להוריד גירסת PDF נוחה להדפסה של המאמר [כאן])

בתביעה שהוגשה באפריל 2012 כנגד חברת התרופות מרק (Merck או MSD) טוענים שני עובדים לשעבר שהחברה זייפה את תוצאותיהם של ניסויי היעילות במרכיב החזרת של חיסון ה-MMR (חצבת, חזרת ואדמת) שלה.
בנוסף, פרסמה מרק ביודעין מידע שגוי לגבי יעילות החיסון בעלון היצרן ובאתרים שונים. על פי התביעה, החברה הטעתה במכוון את רשויות הבריאות בארה"ב, כולל את ה-FDA וה-CDC. כל זאת נעשה על מנת לשמר את מעמדה המונופוליסטי בארה"ב כספקית היחידה של חיסון ה-MMR המייצר לחברה הכנסות של מעל 100 מיליון דולר בשנה בארה"ב בלבד.
שני התובעים עבדו כוירולוגים במעבדות חברת מרק בפנסילבניה וחזו במו עיניהם בארועים המתוארים בכתב התביעה.

יום ראשון, 13 במאי 2012

אפשר להתפרנס מחיסונים?

מדי פעם יוצא לי לקרוא טענה כאילו החיסונים הם מוצר שאינו רווחי עבור חברות התרופות והללו מייצרות אותם מסיבות שאינן כלכליות (כלומר, הן עושות לנו טובה גדולה).

הטבלה הבאה נותנת מושג טוב על הסכומים המתגלגלים בתוכנית החיסונים בישראל:

(הקליקו על התמונה לצפיה מיטבית)















על פי תוכנית החיסונים הישראלית ומחירון ה-CDC [כאן] , כל ילד בישראל שווה ליצרניות החיסונים מעל 1000 דולר. מדובר בהכנסה של כ-170 מיליון דולר בשנה (כ-670 מיליון ש"ח בשנה). שימו לב: כסף קל ללא מאמץ: אין צורך לשווק, אין צורך בשרות לקוחות, אין אחריות על יעילות ואין חשש מתביעות על נזקים.

כסף קל.

עוד נתון מעניין שעולה מהטבלה הוא שהחיסונים החדשים רווחיים במיוחד. שלושת החיסונים האחרונים שהוכנסו (פרבנאר, רוטה-וירוס ואבעבועות-רוח) אחראים לכ-2/3 מההכנסות (כ-450 מיליון שקל בשנה!).

ומהן ההכנסות מחיסונים בארה"ב?
תוכנית החיסונים בארה"ב כמעט זהה לזו הישראלית, כך שלצורך החישוב נניח שמדובר באותה עלות לילד. בארה"ב 4 מיליון ילדים בשנתון, מה שמביא את ההכנסות השנתיות מחיסוני ילדים למעל 4 מיליארד דולר.

כסף גדול, ללא ספק. והיכן שיש הרבה כסף, ישנם אלו הבוחשים בקדרה...


מאמרים נוספים:
* פול אופיט המדען המיליונר
* הגילוי הנאות של ד"ר אפרים סיגלר
* מסע חיסון השפעת: מסניף "מכבי" לקרית-שאול בפחות מ-60 שעות

יום שבת, 28 באפריל 2012

אחיות אנטי-חיסונים - חלק ב'

חלק א' של המאמר [כאן] עסק בטענות הקשות של אחיות טיפת-חלב כלפי מש' הבריאות והחיסונים, כפי שהובאו במחקרם של פרופ' אורנה בראון-אפל ושותפיה. בחלק זה של המאמר נעסוק באותו המחקר אך מזווית שונה: הפעם נמקד את המבט דווקא בחוקרים עצמם על-מנת להדגים את הדרך הלא-מדעית בה פועל מדע החיסונים.

אחיות אנטי-חיסונים - חלק א'

מה חושבות אחיות טיפת-חלב על חיסונים? מה דעתן על מדיניות החיסונים של מש' הבריאות? כיצד הן תופסות את נושא תופעות הלוואי של החיסונים? מה יחסן להורים שבוחרים לא לחסן או לחסן חלקית?

קולן של אחיות טיפות-החלב נשמע לעיתים נדירות בשיח הציבורי הישראלי בנושא החיסונים. שיח זה כולל בד"כ מצד אחד הורים וקומץ רופאים חוץ-ממסדיים, ומהצד השני רופאים ממסדיים ואנשי משרד הבריאות. אחיות טיפות-החלב, אלו שידיהן הקולקטיביות מזריקות מעל מיליון חיסונים בשנה, נותרות מרבית הזמן מחוץ לויכוח.
אז מה באמת חושבות אחיות טיפת-חלב לגבי המרכיב המרכזי, אך השנוי במחלוקת, של עבודתן? לשמחתנו, מחקר שזה עתה התפרסם בירחון Vaccine שופך אור על הנושא, ומציג תשובות מפתיעות לשאלות שהוצגו מעלה.

יום שלישי, 6 במרץ 2012

מוסר כפול

לפני מספר ימים נתקלתי במאמר יוצא דופן לגבי חיסונים. המאמר הופיע בעיתון מקומי בסן-דייגו, ארה"ב, ולמרות שהוא די קצר, הרי הוא טומן בחובו ניצוצות מרדניים בהשוואה למאמרים הסטנדרטיים לגבי חיסונים המופיעים בדרך-כלל בכלי התקשורת.
כותבת המאמר, למרות שהיא מצטיירת כתומכת מובהקת במתן חיסונים, מביאה עימה רוח שונה ורעננה: לימוד נושא החיסונים, בחירה מושכלת, התיעצות פרטנית עם רופא, ועוד.

בגלל יחודיותו החלטתי לתרגם את המאמר, והנה הוא מופיע כאן. אנא קראו אותו עד תומו, ואת הערותי המופיעות לאחריו.

יום שני, 26 בדצמבר 2011

עדות נפגעי החיסונים בישראל (12): נסיגה בתפקוד לאחר חיסון מחומשת בגיל שנה וחצי

[עדותה של מ']

כשבני הבכור נולד, ידענו מראש שנמנע ממתן חיסונים בחצי השנה הראשונה. לא מצאנו סיבה להעמיס על הגוף הקטן חומרים זרים כל עוד הוא יונק ומוגן בבית.
בגיל חצי שנה החלטנו לחכות עוד קצת.
בגיל שנה חיכינו לסוף ההתאקלמות בגן, וכך בגיל שנה וחצי בערך הגענו לטיפת-חלב לחיסון המחומשת, הראשון בסדרה שהחלטנו לתת.

יום רביעי, 23 בנובמבר 2011

עדות נפגעי החיסונים בישראל (11): חיסוני יום הגיוס גרמו לאלרגיה

[עדותה של ו']

בני היה בן 7 כאשר מחלת קדחת השחת התחילה אצלו. קדחת השחת היא אלרגיה של הגוף לגרגירי אבקה מיקרוסקופיים שמפזרים עצים וצמחים עם בוא פריחת האביב. גם אצל בני זה היה באביב, והעיניים שלו היו נפוחות מאוד, אדומות ומגרדות, והוא גירד אותם עד שהיו כל כך נפוחות שכמעט ולא יכול היה לפתוח אותן. היתה לו גם נזלת שקופה. אבל מה שהטריד הכי הרבה היו העיניים המגרדות. הם התנפחו עד כדי כך שכמעט היו סגורות. הוא לא יכול היה להיות בחוץ באביב, לא יכול היה לטייל עם המשפחה. גם הדרך הקצרה לבית הספר היתה בעיה גדולה עבורו.

יום שני, 14 בנובמבר 2011

מה שחשוב לדעת על חיסון הפטיטיס B לתינוקות

צהבת B (הפטיטיס B) היא זיהום חמור בכבד, שנגרם על ידי הוירוס באותו השם (HBV). אצל חלק מהאנשים הזיהום הופך להיות זיהום כרוני ומוביל לאי ספיקה של הכבד, סרטן בכבד, או שחמת בכבד (צירוזיס) – מצב בו יש בכבד צלקת קבועה. (אתר אינפומד [כאן])

אין ספק, הפטיטיס B אינה מחלת ילדות קלה דוגמת חזרת או חצבת. מדובר במחלה שעלולה להפוך לכרונית ושיש לה תוצאות קשות בטווח הארוך. מצד שני, כפי שנראה בהמשך, גם לחיסון יש סיכונים משמעותיים.


במדינת ישראל (וגם בארה"ב) מקבלים כל התינוקות מנת חיסון הפטיטיס B ביום לידתם, בגיל חודש ובגיל שישה חודשים. אם כן, האם כדאי לחסן תינוקות בהפטיטיס B? מה הסיכויים לתינוקות ולילדים להידבק במחלה? האם לחיסון יש תופעות לוואי נדירות ומועטות כפי שנטען לפעמים?
מאמר זה ינסה להאיר את הנושא ולספק אינפורמציה שתקל על הורים לקבל החלטה מושכלת לגבי מתן החיסון לילדיהם.

יום רביעי, 2 בנובמבר 2011

הורים שלא מחסנים (2): את זה מזריקים לילד שלי?!

[עדותה של כ', ממרכז הארץ]

לא, אני לא מחסנת.
זו אחת ההחלטות הקשות והחשובות שעשיתי בהורות שלי.

הכל התחיל כשהייתי בהריון... הריון ראשון, קסום. בן.

אני ביולוגית בעלת 2 תארים בתחום הביוטכנולוגיה, עובדת במחקר שנים ארוכות, נצר לאבא נוירוביולוג ולסבא כימאי ולרב-סבא כימאי. מהרגע הראשון היה לי ברור שהרפואה בצד שלי. הקידמה – בצד שלי. הן נתנו לנו את האנטיביוטיקה ועזרו לחסל חיידקים, הן נתנו לנו את הניתוחים המתקדמים מצילי החיים, והן נתנו לנו את החיסונים.