יום שלישי, 6 במרץ 2012

מוסר כפול

לפני מספר ימים נתקלתי במאמר יוצא דופן לגבי חיסונים. המאמר הופיע בעיתון מקומי בסן-דייגו, ארה"ב, ולמרות שהוא די קצר, הרי הוא טומן בחובו ניצוצות מרדניים בהשוואה למאמרים הסטנדרטיים לגבי חיסונים המופיעים בדרך-כלל בכלי התקשורת.
כותבת המאמר, למרות שהיא מצטיירת כתומכת מובהקת במתן חיסונים, מביאה עימה רוח שונה ורעננה: לימוד נושא החיסונים, בחירה מושכלת, התיעצות פרטנית עם רופא, ועוד.

בגלל יחודיותו החלטתי לתרגם את המאמר, והנה הוא מופיע כאן. אנא קראו אותו עד תומו, ואת הערותי המופיעות לאחריו.


דילמת החיסונים
מאת שרי רייס

אם אתם חוששים מחיסון התינוק החדש שלכם כל חודשיים, אתם לא לבד. למרות שחיסונים כבר הפכו לסטנדרט, המחקר מצביע על כך ששימוש-יתר בחיסונים, בדומה לשימוש-יתר באנטיביוטיקה, עלול לגרום ליותר נזק מתועלת. איגוד רופאי הילדים האמריקני מגדיר "חיסון" כ"פרוצדורה רפואית בעלת יתרונות וסיכונים מוגדרים, שיש להתאים אותה לבחירה של ההורים." הגדרה זו מזמינה ומעודדת אתכם ללמוד את הנושא ולבטא את חששותיכם באזני הרופא שלכם. הנה כמה דברים בסיסיים שכדאי לכם לדעת.

חיסונים נחלקים לשתי קטגוריות בסיסיות: אלו שבתוכנית החיסונים ואלו שלא. החיסונים שבתוכנית נחשבים לחיוניים ואלו שאינם בתוכנית בד"כ ניתנים על בסיס הסיכון לחשיפה למחלה. המנה הראשונה של החיסונים השייכים לתוכנית החיסונים היא חשובה ביותר. למרות שחיסונים אלו ניתנים ברובם כחיסון משולב, ניתן לבחור לפצל את החיסון למנות בדידות. הצורך והתדירות של זריקות "דחף" – המוגדרות כמנות נוספות של החיסון לאחר המנה הראשונה – ראוי שיישקל בצורה אישית וספציפית.

לפני שתחסנו במנות דחף ישנם כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון ולדון בהם בשיחה עם רופא הילדים שלכם: תופעות לוואי אפשריות, הפוטנציאל להיחשף למחלה, התדירות והחומרה של תופעות לוואי לחיסונים קודמים, גילו ומצב בריאותו של התינוק שלכם, והאפקטיביות של החיסון. עקב השונות בתהליך ייצור החיסונים והגיוון במטבוליזם של תינוקות, ישנם הבדלים ברמת ובמשך ההגנה שהזריקה מספקת לתינוק ספציפי. ישנן עדויות שחיסונים מסוימים מספקים הגנה למשך שלוש שנים, ואולי אף לכל החיים.

בכדי לוודא שתינוקכם עדיין מוגן ניתן לבקש לבצע בדיקת נוגדנים. הכוונה היא לבדיקת דם המראה האם לתינוקכם יש כמות מספקת של נוגדנים למחלה מסוימת. אם הבדיקה חיובית, התינוק עדיין מוגן. אם היא שלילית הרי ההגנה אינה מספקת. חיסונים מסויימים, כגון חיסון השפעת, מספקים הגנה לשנה אחת בלבד.

הענין המדאיג ביותר עבור הורים הוא תופעות לוואי אפשריות לאחר החיסון, שיכולות לנוע מתופעות קלות כמו אי-נוחות במקום הזריקה, חום קל, איבוד תיאבון, ועד תגובות אלרגיות חמורות שעלולות, למרות נדירותן, להיות מסכנות חיים. אחת מהן היא התפתחות של סרטן הדם שיכול להופיע לאחר חודשים או שנים.

למרות שיתרונות החיסונים עולים בהרבה על סיכוניהם, חשוב לשקול את הדברים לפני שמקבלים החלטה. ד"ר ננסי קיי קובעת: "לחסן בכל החיסונים כיוון שאתם מקבלים תזכורות קבועות מטיפת-חלב, כבר אינו נחשב לצעד נכון מבחינת בריאותו של ילדיכם." התיעצו עם רופא הילדים שלכם על כל הנושאים המדאיגים אתכם וקבלו החלטה מושכלת.
------

לא רע, אה? טוב, הכותבת ללא ספק תומכת בחיסונים, אבל לא ניתן לטעות בגישתה הביקורתית כלפיהם: תופעות לוואי מסכנות חיים, לא לחסן בכל החיסונים המומלצים, לבצע בדיקת נוגדנים ע"מ להימנע ממתן חיסונים מיותרים, ללמוד את הנושא, לקבל החלטה מושכלת, ועוד.
בהחלט מדובר פה בחריגה מהנורמה (או הדוגמה) השלטת בשיח הציבורי בנוגע לחיסונים, ולמרות שמדובר בפרסום באתר מקומי – הרי זהו צעד גדול קדימה. לא עוד תמיכה מונוליטית בחיסונים באשר הם, לא עוד הדחקה טוטאלית של תופעות לוואי חמורות, לא עוד "אתם לא מבינים כלום בנושא אז פשוט תסמכו על הרופא שלכם ועל מומחי משרד הבריאות", לא עוד "חסנו להכל ובזמן".
אכן, צעד גדול קדימה.


או שלא...

טוב, זה המקום לגלות שעשיתי לכם תרגיל קטן. אילו מביניכם שחשו במהלך הקריאה שהמאמר קצת "מוזר" לא יופתעו לשמוע שיש לכך סיבה.
לא, לא המצאתי את המאמר. טוב, לא בדיוק... המאמר אכן נכתב רק שהוא נכתב על... חיות מחמד. איפה שכתוב למעלה "תינוק" – מדובר בכלב או חתול, והיכן שכתוב "רופא" – מדובר בוטרינר.
הנה תרגום לגירסה המקורית של המאמר. הדגשתי את המילים אותן שיניתי בגירסה המופיעה למעלה.



דילמת החיסונים
מאת שרי רייס

אם אתם חוששים מחיסון חיית-המחמד שלכם בכל שנה, אתם לא לבד. למרות שחיסונים שנתיים כבר הפכו לסטנדרט, המחקר מצביע על כך ששימוש-יתר בחיסונים, בדומה לשימוש-יתר באנטיביוטיקה, עלול לגרום ליותר נזק מתועלת. איגוד הוטרינרים האמריקני מגדיר "חיסון" כ"פרוצדורה רפואית בעלת יתרונות וסיכונים מוגדרים, שיש להתאים אותה לבחירה של הלקוח." הגדרה זו מזמינה ומעודדת אתכם ללמוד את הנושא ולבטא את חששותיכם באזני הוטרינר שלכם. הנה כמה דברים בסיסיים שכדאי לכם לדעת.

חיסונים נחלקים לשתי קטגוריות בסיסיות: אלו שבתוכנית החיסונים ואלו שלא. החיסונים שבתוכנית נחשבים לחיוניים ואלו שאינם בתוכנית בד"כ ניתנים על בסיס הסיכון לחשיפה למחלה. המנה הראשונה של החיסונים הניתנים לגורי כלבים וחתולים היא חשובה ביותר. למרות שחיסונים אלו ניתנים ברובם כחיסון משולב, ניתן לבחור לפצל את החיסון למנות בדידות. הצורך והתדירות של זריקות "דחף" – המוגדרות כמנות נוספות של החיסון לאחר המנה הראשונה – ראוי שיישקל בצורה אישית וספציפית. למעט חיסון הכלבת שהוא חובה על פי חוק, תוכנית החיסונים נקבעת על ידי הוטרינר.

לפני שתחסנו את חיית-המחמד שלכם במנות דחף ישנם כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון ולדון בהם בשיחה עם הוטרינר שלכם: תופעות לוואי אפשריות, הפוטנציאל להיחשף למחלה, התדירות והחומרה של תופעות לוואי לחיסונים קודמים, גילה ומצב בריאותה של חיית-המחמד שלכם, והאפקטיביות של החיסון. עקב השונות בתהליך ייצור החיסונים והגיוון במטבוליזם של בעלי-חיים, ישנם הבדלים ברמת ובמשך ההגנה שהזריקה מספקת לבעל חיים ספציפי. ישנן עדויות שחיסונים מסוימים מספקים הגנה למשך שלוש שנים, ואולי אף לכל החיים.

בכדי לוודא שחיית-המחמד שלכם עדיין מוגנת ניתן לבקש לבצע בדיקת נוגדנים. הכוונה היא לבדיקת דם המראה האם יש כמות מספקת של נוגדנים למחלה מסוימת. אם הבדיקה חיובית, חיית-המחמד עדיין מוגנת. אם היא שלילית הרי ההגנה אינה מספקת. חיסונים מסויימים, כגון חיסון לפטוספירוסיס, מספקים הגנה לשנה אחת בלבד.

הענין המדאיג ביותר עבור בעלי חיות-מחמד הוא תופעות לוואי אפשריות לאחר החיסון, שיכולות לנוע מתופעות קלות כמו אי-נוחות במקום הזריקה, חום קל, איבוד תיאבון, ועד תגובות אלרגיות חמורות שעלולות, למרות נדירותן, להיות מסכנות חיים. אחת מהן היא התפתחות של גידול סרטני בחתולים היכול להתפתח במקום הזריקה לאחר שבועות או חודשים.

למרות שיתרונות החיסונים עולים בהרבה על סיכוניהם, חשוב לשקול את הדברים לפני שמקבלים החלטה. ד"ר ננסי קיי קובעת: "לחסן בכל החיסונים כיוון שאתם מקבלים תזכורות קבועות בדואר, כבר אינו נחשב לצעד נכון מבחינת בריאותה של חיית המחמד שלכם." התיעצו עם הוטרינר שלכם על כל הנושאים המדאיגים אותכם וקבלו החלטה מושכלת.
------

(ניתן לקרוא את המאמר המקורי באנגלית [כאן])

נו....? מה אתם אומרים?
כשמדובר בחיות-מחמד אז פתאום לחיסונים יש תופעות לוואי חמורות וסיכונים שצריך לשקול, כדאי ללמוד את הנושא ולקבל בחירה מושכלת, כדאי להתייעץ עם הוטרינר, כדאי לשקול לפצל ולדחות חיסונים ואולי אפילו – שומו-שמיים! - לדלג על מנות דחף.

עולם הוטרינריה מכיר בכך שלחיסוני חיות-מחמד יש סכנות משמעותיות ובהחלט יש מקום לשיקול דעת מה לתת, ומתי. לעומתו, עולם הרפואה "המתקדם", מקדם דוגמה של חיסוני תינוקות שהם בחזקת חיסונים "קסומים" – אין להם נזקים משמעותיים, הם תמיד בטוחים, תמיד יעילים, ועל כן "תפסיקו לשאול שאלות ועשו כבר לעזאזל מה שהרופא אומר לכם!"



מאמרים נוספים:
* את זה מזריקים לילד שלי?!
* הגילוי הנאות של ד"ר אפרים סיגלר
* שתי דקות בחייה של אמא לילד אוטיסט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה