יום שבת, 7 ביולי 2012

כמה עולה רישיון להרוג? 3 מיליארד דולר

(ניתן להוריד גירסת PDF נוחה להדפסה של המאמר [כאן])

בתחילת יולי 2012 התפרסמה הידיעה שחברת גלקסו-סמית'-קליין (GSK) הגיעה להסדר עם מש' המשפטים האמריקאי בנוגע לאישומים במעשי הונאה לגבי שלוש תרופות שהיא מייצרת (וולבטרין, אבנדיה ופקסיל). החברה הודתה באשמה ותשלם מיליארד דולר לממשלה ועוד 2 מיליארד ליישוב תביעות אזרחיות שונות לגבי שלוש התרופות הללו [כאן].

ההאשמות כנגד GSK (שבהן הודתה) כללו:
- קידום מכירות של התרופה נוגדת-הדכאון פקסיל (Paxil) לפציינטים מתחת לגיל 18 ללא אישור מתאים מה-FDA.
- פרסום והפצה של מאמר מטעה (ביודעין) בירחון רפואי שכלל נתונים מסולפים על יעילות התרופה פקסיל בטיפול בדיכאון של מתבגרים.
- קידום הפקסיל באמצעים לא-אתיים (ארוחות ערב, חבילות ספא, וכו').
- תשלומים של מיליונים לרופאים עבור קידום מכירות של התרופה וולבטרין (Wellbutrin) לשימושים לא-מאושרים (off-label) למרות שהחברה כלל לא ערכה ניסויים שהראו שהתרופה יעילה ובטוחה לשימושים אלו.
- הסתרת נתונים הנוגעים לבטיחות התרופה אבנדיה (Avandia) מה-FDA, שמאוחר יותר (עם היוודעם) הביאו להוספת אזהרה חמורה לעלון התרופה לגבי שיעור מוגבר של התקפי לב שהיא גורמת.

האשמות חמורות מאוד, אין ספק. אבל מעכשיו הכל יהיה בסדר: מש' המשפטים האמריקאי קנס את GSK ב-3 מיליארד דולר ומנהלי החברה למדו והפנימו את הלקח. נכון?
ממש לא.

האמת היא שעובדים על כולנו. משרד המשפטים האמריקאי, ה-FDA, חברת GSK והשאר, סגרו - כמו תמיד - עיסקה מתחת לשולחן ואז יצאו למכור אותה לציבור התמים שברובו אינו מודע כלל למשמעות של הדברים.

חשוב להבין שלא מדובר בחריגות קלות של GSK מנהלים תקינים, אלא בהונאות מכוונות לצורך הגדלת המכירות של תרופות שבחלק מהמקרים החברה ידעה שהן מסוכנות: אבנדיה העלתה באופן ניכר את הסיכון להתקפי לב ולמוות, וולבטרין גרמה להתאבדויות ופגמים בעוברים, ופקסיל (בין השאר) להתאבדויות בקרב בני נוער וצעירים.

אז מה המשמעות האמיתית של הסדר המיליארדים של GSK? המשמעות פשוטה: GSK קיבלה היתר להמשיך ולפעול בדרכי הרמיה וההונאה בהן פעלה עד עתה. החברה קיבלה חידוש רישיון במחיר 3 מיליארד דולר לרישיון הידוע של סוכן הוד-מלכותה 007: רישיון להרוג.

הנה ההסבר:
- אף אחד ממנהלי או עובדי GSK שהיו שותפים למעשי הרמיה הללו לא נשפט על מעשיו. אף לא אחד. כלומר, ישנם פשעים חמורים אבל אין פושעים!
- הקנס של 3 מיליארד דולר מתגמד מול ההכנסות של החברה משלוש התרופות המדוברות המוערכות ב-27 מיליארד דולר [כאן].

הקנס "האסטרונומי" הופך בעצם ללא יותר מאשר עוד סעיף בדו"ח הרווח והפסד של ענקית התרופות. הוא בעצם מהווה תמריץ למנהלי החברה להמשיך ולהונות, ואם אפשר רק בצורה מתוחכמת יותר בכדי להקטין להבא את ההוצאות ולהגדיל את שורת הרווח.
בכך שלא העמידו למשפט ולו מנהל אחד בחברה, רשויות החוק בארה"ב מעבירות לה מסר ברור: אפשר להמשיך בחגיגת ההונאה.

שיהיה ברור: ההסדר של GSK אינו שונה במהותו מהסדרים עם חברות תרופות אחרות בשנים האחרונות. גם במקרים של פייזר [כאן], מרק [כאן], ג'ונסון אנד ג'ונסון [כאן] (והרשימה עוד ארוכה) – החברה מקבלת קנס כמעט-זניח ומנהליה ועובדיה יוצאים ללא פגע. למעשה, לא זכור לי שקראתי מעולם ידיעה האומרת שמנהלי חברת תרופות נשפטו על מעשה לא-חוקי שביצעה החברה.
(כשקוראים את הידיעות הללו בשימת-לב רואים שתמיד מדובר על כך שהחברה, למשל GSK, עשתה כך-וכך, הונתה כך-וכך, וכו'. תמיד זו "החברה" ואף פעם לא מנהל או עובד בחברה).

שימו לב לדברים המצוטטים מפי הצדדים בהסדר בין מש' המשפטים ו-GSK:
ראשון, ג'יימס קול, סגן-התובע הכללי במשרד המשפטים האמריקאי, להלן החתן [כאן]:
"ההסכם... מדגיש את המחויבות האיתנה של הממשל להגן על העם האמריקני ולהטיל את האחריות על אלו שמבצעים תרמית בתחום הבריאות... אנחנו נחושים לעצור פעולות המסכנות את בריאות החולים, פוגעות במשלם המיסים ומפירות את אימון הציבור, וצעד הסטורי זה הינו אזהרה ברורה לכל חברה הבוחרת להפר את החוק."
כאמור, לא הוטלה "אחריות" על מבצעי התרמית, וכבר ראינו אזהרות "הסטוריות" רבות מעין זו שכמובן לא עשו דבר למנוע את המשך השחיתות בפעילותן של חברות התרופות.

כמו כן, לא נראה שדבריו "ההיסטוריים" של סגן-התובע עשו רושם רב על מנכ"ל חברת GSK, סיר אנדרו וויטי, (להלן הכלה) שאומר בכתבה: "בשמה של GSK אני רוצה להביע חרטה ולחזור ולומר שלמדנו מהטעויות שנעשו."

נו, אז החתן הראה שהוא ממש קשוח, הכלה החסודה מבטיחה שתשמור על צניעותה להבא, ואפשר להמשיך בחגיגות – על חשבון האורחים.
עולם כמנהגו נוהג.

בסיכומו של דבר, השורה התחתונה היא זו:
אם אתם או אני היינו פועלים בצורה כזה בעסקינו – כבר מזמן היינו יושבים בכלא.
אבל למנהלי חברות התרופות מותר לשקר ולרמות ולהונות, להרוס את הבריאות ולהרוג אלפים ומיליונים – ובכל זאת לצאת ללא פגע.


מאמרים נוספים:
* GSK - יש על מי לסמוך?
* עובדים לשעבר: מרק זייפה את תוצאות ניסויי חיסון החזרת
אפשר להתפרנס מחיסונים?

תגובה 1:

  1. פוסט חשוב מאוד!
    יצא לי לחשוב קצת על הנושא הזה של מדוע אלו שאחראים לכל הרמאות הזו אף פעם לא עומדים לדין.

    לדעתי זה בגלל שהממשלה בארה"ב חוששת שאנשי חברות התרופות שיועמדו לדין יפתחו את הפה ויגלו את כל מה שהם יודעים על העסקאות המסריחות בין חברות התרופות והממשלה.

    השבמחק