יום שבת, 14 בספטמבר 2013

נערות מתעלפות מפרכסות ומתות

(המאמר להלן מבוסס על מאמר שפרסמה נורמה אריקסון באתר הארגון SaneVax [כאן])

לכל ממשלה בעולם יש סוג כלשהו של ועדה שתפקידה לספק יעוץ על חיסונים ולהמליץ על נהלי חיסונים לאלה שקובעים את מדיניות החיסונים. מאחר וההמלצות הניתנות על ידי ועדות אלה הן השלב הראשון לקראת הכנסת כל חיסון כחלק ממדיניות בריאות הציבור, כדאי לבחון ברצינות את איכות ההמלצות הניתנות על ידי הועדות הללו. עד כמה הן בעלות ערך?

בואו ונבחן ישיבה של הועדה המייעצת הישראלית למחלות זיהומיות ולחיסונים שנערכה בינואר 2013 כמקרה מבחן. אחד הנושאים שנידונו בפגישה הזו היתה ההצעה להכניס את חיסון הפפילומה לתוכנית החיסונים של בתי הספר בישראל לנערות הלומדות בכיתה ח'.

פרופ' רון דגן הוא מומחה לרפואת ילדים ומחלות זיהומיות באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ומנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז האקדמי-רפואי סורוקה. פרופ' דגן הוא חוקר פעיל ומרצה בינלאומי ועבודתו מתמקדת בחיסונים משולבים חדשים.

בישיבה המדוברת, בדיון שעסק במתן חיסון לסרטן צוואר הרחם (חיסון הפפילומה) לכל בנות כיתה ח' בישראל, אמר פרופ' דגן את הדברים הבאים (לינק לפרוטוקול הישיבה המלא [כאן]):













כיצד הגיבו חברי הועדה בשומעם את הדברים הללו של פרופ' דגן? האם מישהו מהמשתתפים בפגישה חלק עליהם או ביקש הבהרות? האם חברי הועדה מילאו את חובתם המקצועית לציבור בישראל על ידי בירור המשמעויות העולות מהדברים שאמר פרופ' דגן או שהם פשוט קיבלו את הצהרתו כמות שהיא?
הנה כמה שאלות שעולות מהדברים שאמר פרופ' רון דגן, ושניתן היה לצפות מחברי הועדה המייעצת למחלות זיהומיות ולחיסונים לשאול לפחות את חלקן:

1.    פרופ' דגן, כיצד אתה יודע שתופעות הלוואי "הצפויות" לאחר חיסון הפפילומה כגון "התעלפויות, פטירות, ופירכוסים" אינן קשורות אליו – וזאת עוד לפני שהן קרו?

2.    פרופ' דגן, מדוע "התעלפויות, פטירות, ופירכוסים"  צפויים במהלך השבוע שאחרי חיסון הפפילומה אם הם אינם קשורים לחיסון? האם תוכל לספק נתונים על התופעות הללו בשנה החולפת אצל נערות בכיתה ח' בישראל?

3.    אם נערה עוברת את אחד הארועים החמורים שהזכרת זמן קצר לאחר חיסון הפפילומה, מדוע אין זה סביר לפחות לשקול את האפשרות של הקשר לחיסון? אולי, למשל, מדובר באצווה פגומה או איחסון בלתי נאות של החיסון?

4.    פרופ' דגן, אם נערה תתמוטט ותמות בכיתה זמן קצר לאחר שקיבלה את חיסון הפפילומה, מדוע לדעתך העדיפות העליונה היא להגן על "מעמד החיסונים"? האם לא חשוב יותר למצוא מה גרם למותה של הנערה ובכך, אולי, למנוע את מקרה המוות הבא?

5.    פרופ' דגן, האם יש עוד תופעות לוואי חמורות שיש לצפות להם בשבועות שלאחר חיסון הפפילומה?

6.    בהתחשב בעובדה שמש' הבריאות בישראל אינו עוקב אחרי תופעות לוואי של חיסונים (בישראל אין מערכת למעקב אחרי תופעות לוואי של חיסונים ובשאר העולם אין מערכת אמינה כזו) מדוע זה "בלתי רציונאלי" להניח שארוע חמור שמתרחש זמן קצר לאחר חיסון הפפילומה קשור לחיסון?

7.    פרופ' דגן, מדוע זה הכרחי להערך מראש לארועים חמורים אם הארועים ה"צפויים" הללו לא קשורים לחיסון?

8.    האם מש' הבריאות כבר נערך מראש בעבר לתופעות לוואי חמורות שהיו צפויות לאחר חיסונים אחרים?

9.   פרופ' דגן, האם בביטול מקדמי של הקשר בין תופעות של "התעלפויות, פטירות ופירכוסים" (ואחרות) לחיסון אין אנחנו מכשירים את הקרקע לאי-בדיקה והכחשה גורפת של הקשר בין תופעות אלו והחיסון? האם זה המסר ששולח מש' הבריאות לאנשי הסגל הרפואי בישראל: גם אם נערה תתמוטט ותמות בכיתה 30 דקות לאחר קבלת החיסון, אין צורך לבדוק קשר בין המקרה ובין החיסון כיוון שאנחנו מראש יודעים שאין קשר?

מאחר ופרופ' דגן הינו מומחה בכיר לחיסונים הוא צריך להיות מסוגל לספק לשאלות אלו תשובות מדעיות מבוססות ומגובות ראיות - ללא כל בעיה. אם הוא אינו מסוגל לעשות זאת, יש לתהות על סטטוס ה"מומחה" שלו.

שאלה נוספת העולה מדבריו של פרופ' דגן היא ניגוד האינטרסים שלו.
האם חברי הועדה המייעצת לחיסונים ומחלות זיהומיות בישראל מודעים לעובדה שבמהלך השנים האחרונות קיבל פרופ' דגן מענקי מחקר ו/או שכר עבור ייעוץ ליצרניות החיסונים הבאות [כאן]:
  •          Binax
  •          Berna/Crucell
  •          GlaxoSmithKline
  •          MedImmune
  •           Merck
  •          Novartis
  •          Wyeth

אם חברי הועדה ידעו על ניגוד האינטרסים הפוטנציאלי הזה, האם הם שקלו את האפשרות שהוא השפיע על דבריו של פרופ' דגן? אם הועדה לא ידעה על ניגוד האינטרסים הפוטנציאלי הזה, מהן ההשלכות של חוסר הידיעה הזה על הציבור בישראל?

ועוד שאלה אחת לסיום –
במצב זה, כשחברי הועדה המייעצת לחיסונים במש' הבריאות אינם שואלים את השאלות שחייבות להישאל, כיצד ניתן לצפות משרת הבריאות לקבל החלטה מושכלת בנוגע לחיסון כל בנות כיתה ח' בישראל בחיסון הפפילומה? 


מאמרים נוספים:
* עדות נפגעי החיסונים בישראל (8): לבתי החלו התקפי אפילפסיה בעקבות החיסון לסרטן צוואר הרחם
* לאן נעלמו מקרי המוות והפגיעות החמורות שדווחו בעקבות חיסון הגרדסיל?
איימי קיבלה את ההחלטה הלא-נכונה, זדה בת ה-13 שילמה את המחיר

3 תגובות:

  1. עוד דבר מטריד שעולה מהפרוטוקול הוא החיבור בין משרד הבריאות לבין משרד החינוך- כל הדיון על ניצול הכניסה לגנים ממשלתיים לקידום החיסונים.

    השבמחק
  2. באותו פרוטוקול, בחלקו הראשון הדן בניצול חינוך חובה מגיל 3 להעלעת שיעור המתחסנים (עמוד 7), פרופסור דגן אומר: " ‫אנו ‏יודעים ‏שבבי"ס ‏לרפואה‏ ‫הצלחנו‏ לגרום ‏שכל ‏הסטודנטים‏ יקבלו ‏את ‏החיסונים. ‏לא ‏מכריחים ‏אותם ‏אך ‏לא ‏נותנים‏ להם ‫לגשת ‏לבחינה ‏בלי ‏האישור. ‏יש ‏צורך ‏להשקיע ‏בתהליכי ‏אכיפה.". זה חוקי לעשות דבר כזה ??? זה נשמע לי כמו פגיעה חמורה ביותר בזכויות אדם בסיסיות. מעניין באיזה בי"ס לרפואה זה קרה.‬

    השבמחק
    תשובות
    1. "לא מכריחים אותם" אבל "לא נותנים להם לגשת לבחינה בלי האישור".
      כמה עיוור וטיפש בן אדם יכול להיות?

      מחק