יום שבת, 24 באפריל 2010

הממזרים שינו את הכללים: כיצד בישל ארגון הבריאות העולמי את "המגפה של המאה"

היום, לקראת סוף אפריל 2010, כבר ברור לחלוטין שחורף 2009 היה אחת מעונות השפעת הקלות של השנים האחרונות. הדיווחים מסביב לעולם מאששים את מה שחווינו כאן בישראל: שפעת החזירים, שהיתה זן השפעת הדומיננטי (שלא לומר היחידי) של החורף, גבתה כעשירית מהקורבנות מהמצופה מעונת שפעת רגילה. אפילו על פי הספירה "הליברלית" [כאן] של משרד הבריאות נפטרו מסיבוכי שפעת החזירים כ-95 בני אדם, כשהאומדן השנתי לפטירות משפעת עומד על כ-700 מקרים בממוצע בשנה.

הניגוד החד בין נתוני התחלואה והתמותה הנמוכים מחד, ובין תחזיות האימה של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מאידך, הביא גורמים רבים לבקר בחריפות את הדרך בה נתקבלו ההחלטות בנוגע לניהול ה"מגפה העולמית" הידועה בשם שפעת החזירים. ד"ר וולפגאנג וודארג למשל, נשיאה של ועדת הבריאות של מועצת אירופה, רופא ואפידמיולוג, תיאר זאת במילים פאניקה מאורגנת:
"באפריל 2009, כשהאזהרה הראשונה נשמעה... היו בקושי אלף חולים וכבר נשמעו דיבורים שזוהי "המגפה העולמית של המאה"... למעשה, לא היה כל צורך לקבוע את רמת האזהרה ברמה כל כך גבוהה. כל זה היה אפשרי רק מכיון שבחודש מאי 2009 שינה ה-WHO את ההגדרה של מגפה עולמית." [כאן]

על מה מדבר ד"ר וודארג? מה היו הקריטריונים של ה-WHO להכרזה על "מגפה עולמית" וכיצד הם השתנו?
בואו ונבדוק...

עד למאי 2009, כחודש לאחר הידיעות הראשונות על הוירוס החדש, הופיע באתר ה-WHO, בעמוד "מוכנות למגפה עולמית" (Pandemic Preparedness) הטקסט הבא:

An influenza pandemic occurs when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity, resulting in several, simultaneous epidemics worldwide with enormous numbers of deaths and illness.
שימו לב למשפט האחרון, המציין שמגפת שפעת עולמית מאופיינת במספר עצום של מקרי מוות ותחלואה. למרות שה-WHO, כאמור, שינה את תוכן הדף, ניתן לראות את הדף המקורי [כאן]. שימו לב לתאריך המופיע בלינק המציין את התאריך בו נשמר עותק מהדף: 02.02.2003, שעה 14:59

במאי 2009, לאחר שעיתונאי של ה-CNN הסב את תשומת לב ה-WHO להגדרת "המגפה העולמית" באתר, שונתה ההגדרה כך [כאן]:

An influenza pandemic may occur when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity... Pandemics can be either mild or severe in the illness and death they cause, and the severity of a pandemic can change over the course of that pandemic.
הגדרה זו, בה נעלמה הקביעה לגבי "מספר עצום של מקרי מוות", היא המופיעה באתר ה-WHO עד עצם כתיבת הפוסט הזה. ניתן לראות אותה [כאן].

וכיצד מסביר ה-WHO את הורדת הרף להכרזה על "מגפה עולמית"? שימו לב להסבר הבא, מתוך הודעה לעיתונות באתר ה-WHO (סעיף Definition of Pandemic) [כאן]:
"WHO did not change the definition of pandemic in the course of this outbreak... Some of the confusion may stem from the fact that there was a document on WHO's website for some months that said a pandemic would include 'enormous amounts of cases and deaths'. This was removed when it was brought to our attention. This information was never part of the formal definition of a pandemic and was never part of documents sent to Member States for their preparedness work."
הממ... בואו ונבדוק את הטיעונים הללו:

טענת ה-WHO: הבלבול נוצר עקב משפט שהזכיר מקרי מוות רבים שהיה ב"מסמך" (document) שהופיע באתר ה-WHO...
העובדות: הטענה מנסה ליצור את הרושם כאילו המשפט המדובר הופיע באיזה עמוד או מסמך זניחים. בפועל, המשפט לגבי מקרי המוות הרבים הופיע בעמוד "מוכנות למגפה עולמית" (Pandemic Preparedness) באתר ה-WHO - העמוד הראשי של נושא "מגפה עולמית".

טענת ה-WHO: המשפט המדובר הופיע באותו מסמך במשך "כמה חודשים" (some months).
העובדות: תוכן עמוד "מוכנות למגפה עולמית" נשאר קבוע מאז פברואר 2003, כפי שהוזכר למעלה. כלומר, המשפט המדובר מופיע באתר ה-WHO שש שנים ולא "כמה חודשים".

טענת ה-WHO: המשפט המדובר מעולם לא היה חלק מההגדרה הרשמית של "מגפה עולמית".
העובדות: אם אזכור מקרי המוות הרבים לא היה חלק מהגדרת "מגפה עולמית", מדוע הופיע המשפט בעמוד הרלוונטי באתר ה-WHO לפחות בשש השנים שקדמו לפרוץ שפעת החזירים?
בנוסף, הטענה התמוהה של ה-WHO מתבררת כתמוהה עוד יותר אם מביאים בחשבון שמשפטים דומים הופיעו במסמכים רשמיים של ה-WHO במשך השנים האחרונות, למשל:

- במסמך הקרוי WHO checklist for influenza pandemic preparedness planning שיצא בשנת 2005, מופיעה בעמוד 6 הגדרת "מגפת שפעת עולמית (לינק למסמך [כאן]):

An influenza pandemic (or global epidemic) occurs when a new influenza virus subtype appears, against which no one is immune. This may result in several simultaneous epidemics worldwide with high numbers of cases and deaths.
- במסמך הקרוי pandemic influenza preparedness planning והמסכם סדנה משותפת ל-WHO ולאיחוד האירופי במרס 2005, מופיע בעמוד 5 המשפט הבא (לינק למסמך [כאן]):

The influenza A virus can… lead to several simultaneous epidemics worldwide resulting in high numbers of cases and deaths
- משפט דומה מופיע גם בעמוד 5 במסמך [כאן] משנת 2004 (עמוד 5):
An influenza pandemic occurs with the appearance of a new influenza virus against which none of the population has any immunity. This results in several simultaneous epidemics worldwide with enormous numbers of cases and deaths.
מהתנהלות ה-WHO עולה סרחון כבר של הסתרה וטיוח, שוודאי לא יועילו לו בשיפור תדמיתו ושיקום האמון הציבורי בו ובהתנהלותו.
נראה שלנוכח הביקורת הגואה והחקירה המתנהלת בעניינו במועצת אירופה, ממשיך ומאבד מאבד ארגון הבריאות העולמי את מעט האמינות שעוד נותרה לו.


מאמרים נוספים:
* על אוטיזם, גנטיקה ואיבחונים (ואף מילה על חיסונים)
* מדוע כבר לא ניתן לסמוך יותר על מחקרים רפואיים

תגובה 1:

  1. תודה על (עוד) פוסט משובח עם תחקיר יסודי.
    כאן ניכר שארגון הבריאות העולמי מנסה להודות שטעה בניהול המגפה הזו.
    http://www.msnbc.msn.com/id/36421914/ns/health-cold_and_flu/
    האם אפשר "לסלוח" לו?
    לא נראה לי, לאור נסיונות מיסמוס ועדת הבדיקה ע"י נציגים מטעם:
    http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5hG6zmXnY6v5La-llZ8qbQIrdE-WAD9F312K00

    מור

    השבמחק