יום שני, 11 בינואר 2010

תומכי החיסונים: הרופא המיליונר

אחד מהאנשים הצבועים והמעצבנים ביותר על פני הפלנטה שלנו הוא ללא ספק פול אופיט. בשבילכם, ד"ר פול אופיט - האיש, הפטנט והמיליונים.

פול אופיט מעצבן עד כדי כך שהוא מקבל (לטענתו) מכתבי שנאה ואף איומים ברצח מהורים לילדים אוטיסטים.

תחשבו רגע: כמה מעצבן צריך להיות אדם על מנת להרגיז הורים לילדים אוטיסטים - אנשים עסוקים למדי, עם אנרגיות מעטות לבזבוז - עד כדי כך שיאיימו עליו?

כנראה שאופיט הצליח. בוא ונבדוק איך הוא עושה את זה.

אופיט הוא אולי תומך החיסונים הבולט והקולני ביותר בארה"ב. הוא דמות טלויזיונית מוכרת ומתראיין תדירות בנושא החיסונים בכלל, ובנושא חיסונים ואוטיזם בפרט. דבריו וכתביו מלאים בסילופים, חצאי-אמיתות והשמצות כנגד כל אלו שמעיזים להתנגד ל"גביע הקדוש" של החיסונים.

יש רק בעיה אחת קטנה: פול אופיט הפך למיליונר בזכות החיסונים באופן שבמקרה הטוב ניתן לכנות אותו כלא-אתי, ובמקרה הרע - פלילי. מעט חומר רקע:

ההחלטה איזה חיסונים נכנסים לתוכנית חיסוני החובה בארה"ב מתקבלת ע"י ועדה של 15 מומחים. ועדה זו (Advisory Committee on Immunization Practices - ACIP) מייעצת ל-CDC ומשרד הבריאות האמריקאים והיא הגוף היחיד בממשל שזהו תפקידו. ברור, אם כך, שחברות התרופות יעשו כל שביכולתן על מנת להשפיע על החלטות ה-ACIP, כיון שאישור הועדה משמעו יצירה יש-מאין של שוק של מאות מיליוני דולרים לשנה לחיסון הספציפי. לעומת זאת, אם החיסון אינו מאושר ע"י הועדה - המכירות שלו הן אפס עגול וגוררות הפסד אדיר ליצרן.

[הערה: תוכנית החיסונים של מדינת ישראל עוקבת בדבקות אחר זו האמריקאית, ועל כן החלטות ה-ACIP משפיעות באופן כמעט ישיר על החיסונים שמקבלים ילדינו.]

בשנת 1994 הגישו פול אופיט ושותפיו פטנט לחיסון לרוטה-וירוס (וירוס הגורם לשלשול אצל ילדים). החיסון (רוטה-טק) פותח תוך שותפות עם חברת Merck שאח"כ החלה לייצר אותו. באותו הזמן, לא היה החיסון לרוטה-וירוס חלק מתוכנית החיסונים הלאומית.
בשנת 1998 הצטרף פול אופיט ל-ACIP. במהלך כהונתו, שנמשכה 5 שנים, אושרה הכנסת חיסון לרוטה-וירוס של חברת Wyeth לתוכנית החיסונים. החיסון, שנקרא רוטה-שילד, הקדים את החיסון של Merck.
על פי דו"ח של ועדה מיוחדת של הקונגרס האמריקני, השתתף אופיט - למרות ניגוד אינטרסים מובהק - בהצבעות על הכנסת חיסון הרוטה-שילד. האינטרס שלו היה ברור: הכנסת חיסון ראשון לרוטה-וירוס סללה את הדרך להכנסת חיסונים מתחרים בהמשך (בזמן ההחלטה החיסון של Merck עדיין לא היה מוכן לשיווק).

דו"ח ועדת הקונגרס [כאן] מעלה את הנקודות החמורות הבאות:
- חיסון הרוטה-שילד אושר לשימוש עוד לפני שקיבל את אישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני האחראי לוודא שהחיסונים בטוחים לשימוש). ראו עמ' 21 בדו"ח.
- לד"ר אופיט יש בעלות חלקית על הפטנט לרוטה-טק יחד עם חברת Merck. כמו כן קיבל אופיט מ-Merck מענקי מחקר והוא גם משמש כיועץ לחברה (ראו עמ' 31 בדו"ח).
- ד"ר אופיט הצביע בשלושה מקרים שונים בעד אישור החיסון לרוטה-וירוס והכנסתו לתוכנית החיסונים.
(לאחר כשנה להכנסתו של הרוטה-שילד (החיסון של Wyeth) לתוכנית החיסונים התגלו תופעות לוואי קשות לשימוש בו והחיסון נפסל.) מתוך דו"ח הועדה:
- בהצבעה רביעית, הפעם לאישור פסילתו של הרוטה-שילד, נמנע אופיט מלהצביע עקב "ניגוד אינטרסים" (ע"פ טענתו).

שימו לב - פתאום כשמדובר על הוצאת חיסון לרוטה-וירוס מהשוק, אופיט מכריז על ניגוד אינטרסים למרות שהצביע עבור החיסון בשלוש הזדמנויות קודמות.

בשנת 2006, לאחר סיום כהונתו של אופיט ב-ACIP, הוכנס חיסון הרוטה-טק של Merck לתוכנית החיסונים בארה"ב. מכירות החיסון הגיעו לכ-800 מליון דולר בשנה ומהלך זה הניב, וממשיך להניב, לאופיט תמלוגים של מליוני דולרים בכל שנה. כל זה אינו מונע מאופיט להמשיך ולהטיף בלהט לשימוש בחיסונים, תוך היתממות באשר למניעיו ולניגוד האינטרסים הברור שלו.

המקרה של אופיט רק מדגים עד כמה תעשית החיסונים נגועה בשחיתות ועד כמה היא מועלת בתפקידה: לשפר את בריאותו של הציבור.

פול אופיט ממשיך להופיע כדובר העיקרי של תומכי החיסונים. הוא מסרב לחשוף את קשריו הפיננסיים עם Merck וטוען שאין הם משפיעים כלל על החלטותיו.
לכתבה ב-CBS [כאן] שעסקה בניגוד האינטרסים שלו הוא סירב להתראיין.


מאמרים נוספים:
* גרדסיל: חיסון בטוח ויעיל או חיסון מסוכן ומיותר?
* חיסונים בלתי נחוצים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה